Διατροφή και γονιμότητα

Μπορεί η διατροφή να βελτιώσει την αναπαραγωγική ικανότητα της γυναίκας?

Σύμφωνα με μία πρόσφατη (2018) δημοσίευση στο περιοδικό Fertility and Sterility, η διατροφή μπορεί να βελτιώσει την γονιμότητα.

Πρώτα απ’όλα να τονίσουμε ότι ένα ισορροπημένο σωματικό βάρος είναι αποδεδειγμένο ότι βοηθάει στην επίτευξη μιας εγκυμοσύνης ή μιας προσπάθειας υποβοηθούμενης αναπαραγωγής.

Ασφαλώς χρειάζονται περισσότερες μελέτες για να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα. Φαίνεται όμως πως οι τροφές που πρέπει μια γυναίκα να επιλέγει είναι αυτές που είναι πλούσιες σε Ωμέγα-3 (ξηρά φρούτα, κάποια ψάρια) και αυτές που περιέχουν φυλλικό οξύ (πράσινες σαλάτες, σπανάκι, ρόκα, μπρόκολο). Η βιταμίνη D ακόμα δεν έχει φανεί στον άνθρωπο να έχει κάποια ευεργετικά αποτελέσματα όσον αφορά τη γονιμότητα.

Θα πρέπει να αποφεύγονται τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες και κορεσμένα λίπη (trans λιπαρά). Αυτές ανεβάζουν το γλυκαιμικό προφίλ με αποτέλεσμα να μην μπορεί η ινσουλίνη να τα “κάψει” και να δημιουργούν διαταραχές στην ωοθηκική λειτουργία λόγω της αύξησης των ανδρογόνων. Η πρόσληψη πρωτεϊνών με τη διατροφή από ψάρια, κρέατα, αυγά δε φαίνεται να βοηθάνε στην αναπαραγωγική ικανότητα, αλλά ούτε και να την χειροτερεύουν, επίσης είναι δύσκολο να αξιολογηθούν λόγω της πιθανής περιβαλλοντικής επιμόλυνσης τους. Αντίθετα η λήψη πρωτεϊνών από φυτικούς πόρους έχει φανεί ότι μειώνει την πιθανότητα ανωοθυλακιορρηκτικών κύκλων.

Η λήψη κόκκινου κρέατος έχει φανεί ότι μειώνει την πιθανότητα σχηματισμού βλαστοκύστης (σε γυναίκες που έχουν κάνει εξωσωματική), αντίθετα η κατανάλωση ψαριού την αυξάνει.